Internet

Wat is content marketing en hoe werkt dat?

0

Potentiële klanten bereiken, aan je binden en de juiste informatie bieden. Dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar dit is misschien wel het lastigste van het hele ondernemerschap. Het kost veel tijd en moeite om een klantenbestand op te bouwen. Laat staan dat je deze ook nog eens vasthoudt. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je het verbeteren van jouw klantenbestand kunt aanpakken. Content marketing kan hier een cruciale rol in spelen. Maar wat is dat precies en hoe werkt het?

Wat is content marketing?

Er zijn meerdere jaren geweest waarbij het schrijven van content voor websites een beetje verwaarloosd werd. Sterker nog: ondernemers waren enorm bezig met het verbeteren van hun zoekmachine optimalisatie en ‘scoren met zoekwoorden’ dat ze het allerbelangrijkste vergaten: de klant waardevolle en relevante informatie bieden. Inmiddels hebben bekende zoekmachines zoals Google hier een stokje voor gestoken. Zo kan het schrijven van teksten die vrijwel onleesbaar zijn en enkel zoekwoorden bevatten als spam beschouwd worden. Het schrijven van relevante en waardevolle teksten wordt echter beloond met een hogere kwaliteitsscore in deze bekende zoekmachine.

Dat is dan ook direct het grootste verschil tussen content marketing en andere vormen van marketing. Hierbij wordt er vooral veel aandacht geschonken aan het bieden van de beste klantenervaring. Het doel is om een specifieke doelgroep aan te trekken, aan je te binden en te behouden. Hierbij kan je denken aan blogs en geschreven content voor websites. Content marketing hoeft echter niet alleen tekst te bevatten. Ook andere vormen van content – denk aan afbeeldingen, video’s, enzovoorts – kunnen effectief zijn. Welke vorm van content voor jou het meest geschikt is, hangt af van het bedrijf en de daarbij horende doelgroep. Bij content marketing wordt er dan ook altijd een plan op maat gemaakt.

Wat is het doel van content marketing?

Content marketing verschilt op verschillende manieren van andere vormen van marketing. Hierbij is het vooral belangrijk dat potentiële klanten gevonden en aangetrokken worden. Dit klinkt misschien een beetje als toeval. Je bent simpelweg op het juiste moment op de juiste plaats. Niets is echter minder waar. Bij content marketing is er echt sprake van een systematische aanpak. Hierbij wordt er gekeken naar de wensen van de doelgroep en de verschillende manieren waarop deze vervuld kunnen worden. Wat willen zij graag lezen of zien? Wat zal deze groep enthousiasmeren om jouw content te bekijken en zelfs verdere toenadering te zoeken tot jouw bedrijf?

Door de systematische aanpak van content marketing creëer je een zogenaamde marketingfunnel. Hierbij is het voornaamste doel om de klant te bereiken en te voorzien van relevante informatie. Hierbij help je hem of haar dus in de zoektocht naar het beste product of specifieke diensten. Het doel is dan ook niet direct om ze naar jouw bedrijf te leiden. Als je dit goed doet, kan je de klanten uiteindelijk converteren in leads, waarmee je uiteindelijk zelfs meer omzet kunt behalen binnen je bedrijf. De klant blijft dus op nummer één staan. Deze marketingtool wordt indirect uiteraard ingezet voor het bereiken van meer conversie, maar het voornaamste doel is de klant helpen bij zijn of haar zoektocht.

Foto’s afdrukken: dit zijn de voordelen

Previous article

Het belang van details in de badkamer

Next article