HandigInternetTech

Is er een verschil tussen Nederlandse en Belgische reclame?

0

We kennen natuurlijk onze eigen reclames best goed, maar hoe doen onze noorderburen dat en wat zijn de verschillen?

Taal

Ondanks dat we elkaar best goed kunnen verstaan en dat we de dialecten ook wel begrijpen, zit er meer in taal dan je misschien op het eerste gezicht zal zien. Sommige grapjes uit reclames komen simpelweg niet zo goed over in een andere taal. Ja, Nederlands is toch echt een andere taal. De sterke slogans of flauwe grapjes komen minder goed tot zijn recht als er een hard noordelijk accent aan te pas komt en dat doet de Belgische reclames soms niet ten goede.

Reclameborden

In Nederland gebruiken ze ook vaak het nieuwste snufje der reclames, de verlichte wall boards. Dat zijn soortgelijke tv-schermen met LED verlichting, maar dan voor reclamedoeleinden. Leddisplayexpert BV verzorgt dit soort LED reclameborden, zodat iedereen zijn eigen reclame of boodschap aan de muur kan hangen en daarmee een van de eerste videowalls beschikbaar maakt voor iedereen. De videowall kan namelijk video’s, afbeeldingen en teksten laten zien op de borden. Met de LED verlichting komen deze mooier en scherper naar voren dan normale billboards. Ook in België kennen ze deze vorm van reclame.

Verschillen

De verschillen in reclames zit hem niet per se in het product en welk product waar verkocht wordt. Goede marketing gaat verder dan dat, het is gepersonaliseerd en gaat dieper in op culturen omdat dat een betere verkoop oplevert. Dat ligt niet aan de mens in een bepaald land of aan een bepaalde cultuur. Dat ligt aan de persoon, het product en de connectie daartussen. De verschillen tussen Nederland en België zie je nog steeds en ze zijn er ook wel, ze zijn alleen niet zo groot als vroeger.

De Nederlandse jongeren van nu staan veel opener tegenover Belgen dan vroeger. Nederlanders werden vaak gezien als assertief en zelfverzekerd. Nu zijn ze ten op zichte daarvan een stuk opener richting de Belgen. Dat geldt ook andersom. Belgen schijnen steeds mondiger en directer te worden, iets wat duidelijk meer Nederlands is. De grootste trend op het gebied van reclame is data-gerelateerd, oftewel gepersonaliseerde ads. Of je nu Belgisch of Nederlands bent, voor bedrijven maakt dat niet uit. Heb jij een bepaalde zoekopdracht uitgevoerd, dan krijg je dat hoogst waarschijnlijk nog geen half uur later als een reclame op je scherm te zien. Zoals je waarschijnlijk wel gewend bent. Want als we iets gemeen hebben, is het wel dat jongeren dezelfde interesses hebben en dus ook dezelfde reclames voorgeschoteld krijgen.

Elektrische vouwgordijnen: de nieuwste trend

Previous article

Wat is Big Time Gaming voor een bedrijf?

Next article