Door iDEAL, mobiel bankieren en moderne winkel apps kunnen we binnen een minuut een product vinden, ons adres delen en de betaling afhandelen. Webwinkels maken mobiel betalen zo makkelijk mogelijk: meer bestellingen betekent namelijk meer inkomsten. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen voor de online consument. Zorgen snelle betalingen voor meer vrijheid, of worden we hierdoor juist extra beïnvloed door techbedrijven en winkelgiganten?
Mobiel winkelen: betalen en bestellen met één klik
Van het maken van doktersafspraken tot het afsluiten van verzekeringen en het bestellen van boodschappen: onze mobiele telefoon speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. De moderne online consument wil diensten afnemen zonder overbodige stappen, intuïtieve interfaces en razendsnelle betalingen.
Winkels zoals Aliexpress, taxi services zoals Uber en zelfs buitenlandse casino’s spelen in op deze trend door veel tijd te besteden aan het ontwerpen van gebruiksvriendelijke apps waarbij je binnen enkele minuten kunt vinden wat je wilt en binnen een kwestie van seconden kunt betalen.
Bij een casino zonder Cruks kan je vaak zelfs stortingen voltooien zonder een volledige registratie te voltooien, zogeheten pay-and-play casino’s. Deze aanbieders zetten een nieuwe standaard wat betreft het tempo waarin je een website kunt bezoeken en direct een dienst kunt afnemen.
Razendsnelle betalingen worden in Nederland grotendeels mogelijk gemaakt door iDEAL en mobiel bankieren. Je kan bij iedere willekeurige webshop of winkelapp binnen een seconde betalen door op een knop te drukken en in te loggen bij een Nederlandse bank naar keuze.
Grote bedrijven leggen steeds meer nadruk op mobiele apps
In 2023 gaven Nederlanders voor het eerst aan dat ze liever online winkelden via hun mobiele telefoon (48%) dan via een PC (40%). Dit is op zich geen baanbrekende verrassing: grote webwinkels doen er namelijk alles aan om hun mobiele apps zo verleidelijk mogelijk te maken.
Dat jij met één enkele klik kunt betalen bespaart jouw namelijk niet alleen tijd, het zorgt ervoor dat winkelgiganten zoals Amazon, Bol en AliExpress veel meer verkopen. Deze bedrijven hebben namelijk gemerkt dat klanten sneller producten en diensten afnemen als je dit zo makkelijk mogelijk maakt.
Sinds kort worden klik op de knop betalingen gecombineerd met gepersonaliseerde catalogussen. Op de app van Aliexpress krijg je een eindeloze stroom producten te zien die wordt afgestemd aan de hand van verzamelde gebruikersdata.
Vaak worden deze artikelen ook nog tijdelijk afgeprijsd. Zo krijg je bijvoorbeeld een flinke korting van 50%, maar wees snel: binnen 3 minuten is de promotie afgelopen.
De risico’s van razendsnel betalen
Tijdelijke promoties, algoritmes die jou dromen uit laten komen en razendsnelle betalingen leveren aardig wat uitdagingen op voor de consument. Uit een onderzoek van Lightspeed Commerce Inc. blijkt dat 91% van de ondervraagden wel eens impulsaankopen doet. 14% van deze groep heeft hier achteraf spijt van.
En dat is begrijpelijk, deze apps maken het namelijk makkelijker en vooral aantrekkelijker dan ooit om snel te beslissen of je iets wilt hebben of niet. De opkomst van diensten zoals Klarna brengt nieuwe risico’s met zich mee: hierdoor wordt het aantrekkelijker gemaakt om ondoordachte aankopen te doen met geld dat je helemaal niet hebt.
Klik op de knop transacties: shoppen met mate
Of je nou op zoek bent naar een nieuwe iPhone of je wekelijkse boodschappen besteld: shopping apps doen er alles aan om aankopen zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit bespaart de gemiddelde consument aardig wat tijd, maar impulsaankopen en de daarbij passende spijt liggen op de loer.
Door bewust te blijven van je uitgavenpatroon en met een budget te werken voorkom je dat je over je eigen grenzen heen gaat. Supersnelle bestellingen zijn een moderne luxe, maar moeten niet ten koste gaan van jouw vrijheid.