Wanneer je als ondernemer personeel in dienst hebt, dan weet je hoe belangrijk het is dat alles soepel verloopt. En dat is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan, want je dient verschillende ballen hoog te houden. Zo moeten je werknemers tevreden zijn, moet je aan de wet- en regelgeving voldoen, is het belangrijk dat de kwaliteit garant staat en zo is er nog veel meer waar je aan moet denken. Al deze zaken worden het personeelsbeleid genoemd en vormen een groot onderdeel van HR. In dit artikel gaan we wat dieper in op deze belangrijke fundamenten
Voldoen aan de wet- en regelgeving
In de eerste plaats dien je aan verschillende wetten en regels te voldoen. Dit begint uiteraard allemaal met de arbeidscontracten. Daarin wordt vermeld wat de rechten en plichten van zowel de werkgever als werknemer zijn. Ook dien je voor de Belastingdienst de administratie goed bij te houden. Wanneer je gebruikmaakt van HRIS-software, dan wordt het doen van de administratie gelukkig een stuk makkelijker. Maar naast deze ‘praktische' wetgeving, is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de veiligheid op de werkvloer. Want krijg je onverhoopt te maken met ongelukken? Dan kan je flinke boetes krijgen, los van het feit dat het uiteraard zeer tragisch is. Ook inclusiviteit is tegenwoordig een steeds belangrijker thema en zo is er nog veel meer. Doorgaans geldt: hoe meer personeel in dienst, hoe complexer alles wordt. Daarom doen grotere ondernemers er ook goed aan om hiervoor externe hulp in te schakelen.
Betrokkenheid stimuleren
Ook op emotioneel niveau is er een belangrijk fundament bij het personeelsbeleid: de betrokkenheid stimuleren. Dit is om meerdere redenen zeer noodzakelijk. Enerzijds omdat betrokken medewerkers gemotiveerder zijn en dat leidt automatisch tot betere prestaties. Ook zie je in de praktijk dat meer betrokkenheid voor minder verzuim en een lager verloop zorgt. Betrokkenheid stimuleer je enerzijds door een positieve bedrijfscultuur, maar het is ook belangrijk om medewerkers bij belangrijke beslissingen te betrekken. Ook is het slim om goed te communiceren met medewerkers. Dat ze zich niet ‘alleen' gelaten voelen. En zo zijn er nog veel meer methodes waar je aan kunt denken.
Functioneringsgesprekken
Om de zoveel tijd is het ook belangrijk om functioneringsgesprekken te voeren. En dit is zeker relevant bij nieuw personeel. Sommige werkgevers denken dat een functioneringsgesprek echter niet zo nodig is, maar dan is het toch belangrijk om de concrete voordelen in ogenschouw te nemen. Om terug te refereren aan de vorige alinea: met een functioneringsgesprek stimuleer je de betrokkenheid en je krijgt ook beter inzicht. Waar je medewerker bijvoorbeeld tegenaan loopt en hoe het zit met de ontwikkeling. Dit is zowel voor de medewerker als voor de werkgever nuttig. Met constructieve feedback kan je medewerkers ook motiveren om het beste uit zichzelf te halen.
Bij goed personeelsbeleid komt meer kijken dan ondernemers aanvankelijk denken. Daarom is het belangrijk om je goed in te lezen en je zeker aan de fundamenten te houden. Dat zal de duurzaamheid van je onderneming zeker bevorderen.