Als er één woord is dat de laatste jaren razend populair geworden is, dan is het de term “influencer”. Je kent ze wel, de mooie plaatjes, vaak van mooie mensen, die je discreet één of ander product proberen aan te smeren. Maar wat is een “influencer” nu eigenlijk en wat doet hij of zij nu precies?
Een influencer betekent letterlijk “iemand die andere mensen beïnvloedt”. Waar dat vroeger eerder politieke of religieuze leiders waren, kan tegenwoordig iedereen via sociale media iedereen beïnvloeden. Influencers zijn mensen die niet alleen hun vrienden of familie, maar het grote publiek beïnvloeden en daar meestal rijkelijk voor betaald worden.
Maar hoe word je nu een succesvolle influencer?
-
Vind je focus
Er zijn miljarden profielen op Instagram, zorg er dus voor dat je niet in de massa verloren gaat en onderscheid je van de rest door te focussen op een bepaald onderwerp. Bouw je merk rond een specifieke niche en positioneer jezelf als expert. De mogelijkheden zijn enorm: je hebt influencers in de reissector, mode, online casino wereld, lifestyle, … Hoe specifieker, hoe beter. “Reizen” is te breed, “reizen met een handicap” maakt al meer kans. Kies iets waardoor je gepassioneerd bent, anders zul je het niet lang volhouden.
-
Posten, posten en nogmaals posten
Je smartphone wordt je beste vriend, want om invloedrijk te zijn, moet je natuurlijk zo veel mogelijk posten. Zoek uit welk sociaal media platform het beste bij je past. Ben je fotogeniek, ga dan voor Instagram; hou je meer van video’s, dan is YouTube veruit de beste optie. Welk kanaal je ook kiest, zorg voor een duidelijke strategie. Zoek uit welke boodschap je wilt overbrengen, wanneer je het beste post, hoeveel keer per dag, welke soort posts het beste werken, … Onderschat dit niet, je online aanwezigheid neemt heel veel tijd in beslag en is veel meer dan zomaar een fotootje posten met wat hashtags erbij.
-
Netwerk
Je mag dan wel veel tijd achter je smartphone of computer doorbrengen, netwerken is één van de belangrijkste elementen als je een succesvol influencer wilt worden. Ga op zoek naar andere influencers in je niche en zie ze niet als concurrentie, maar als sterkte. Misschien kunnen jullie wel samenwerken of ideeën uitwisselen?
Succesvolle influencers kunnen ook niet om de evenementen heen waarop influencers en bedrijven samenkomen. In de reissector is World Travel Market zo’n evenement: toerismebureaus, reisagenten en reisbloggers komen samen om te zien wat ze voor elkaar kunnen betekenen.
Vind uit waar en wanneer zo’n evenement plaats vindt voor jouw niche en ga er met een gezonde dosis zelfvertrouwen naar toe!
-
Communiceer met je publiek
Een foto of video plaatsen is nog maar het begin. Communiceer met je fans, stel hen vragen, antwoord op hun reacties, … zo bouw je een geëngageerd netwerk op en zullen je volgers je als een expert zien.
Laat je niet ontmoedigen door negatieve reacties, die horen gewoon bij het succes!Een job als influencer is dus echt wel meer dan zomaar wat plaatjes schieten in ruil voor likes en reacties. Succesvolle influencers werken hard en verliezen een deel van hun privacy. Als je daartoe bereid bent, staat niets je nog in de weg naar Internet-beroemdheid!