Je hebt de blauwe P’s ongetwijfeld al meer dan eens voorbij zien komen op het betaalscherm in een webshop. Maar ja, Bancontact ken je nu eenmaal. Dat werkt prima. En betalen via creditcard lukt eigenlijk ook altijd wel aardig. Toch loont het om PayPal eens een kans te geven. Deze betaalmethode is namelijk extra betrouwbaar én extreem veilig. Hoe dat zit? Dat leggen we je graag uit in dit artikel!
Online betalen en incasseren
PayPal is zoals gezegd een online betaalmethode. Je kunt hiermee online geld overmaken en ontvangen. Niet alleen van en naar Nederlandse rekeningnummers, maar ook van en naar personen en bedrijven het buitenland. Zo kun je dus gemakkelijk transacties verrichten naar bijvoorbeeld familieleden, vrienden, webshops, veilingwebsites en zelfs naar PayPal casino’s over heel de wereld. En het gebruik van dit systeem is ook nog eens gratis.
Account aanmaken
Het werkt heel simpel. Je maakt een account aan op de website van PayPal, koppelt dat aan je bankrekening en je kunt gaan betalen. Dat betalen doe je via www.paypal.nl of door middel van de mobiele app van PayPal. Wanneer je geld overmaakt naar particulieren met een PayPal-account heb je aan alleen hun e-mailadres al genoeg. En wanneer je in webshops wilt afrekenen met PayPal moet je bij het betaalscherm enkel even inloggen om je betaling te bevestigen.
PayPal is super veilig
En hoewel het heel fijn is dat deze dienst gratis is en heel gemakkelijk werkt, is dat niet het belangrijkste. PayPal is namelijk zo interessant, omdat het super veilig is. Door een strenge encryptie krijgen verkopers of webshops jouw gegevens nooit te zien. Je naam niet, je bankrekeningnummer niet en al helemaal je pincode of inloggegevens niet. Dat is prettig, want hoe minder partijen die gegevens van je hebben, hoe kleiner de kans is dat er misbruik van wordt gemaakt.
Aankoopbescherming
Daarnaast beschermt PayPal je als er problemen zijn met de levering. Dit gebeurt in het kader van de aankoopbescherming. Eigenlijk is dit stukje ‘garantie’ vergelijkbaar met betalingen die je verricht via een creditcard. Het zit zo: wanneer je een bestelling doet en PayPal gebruikt om de betaling te voltooien, kun je je geld terugkrijgen als het product niet aankomt of sterk afwijkt van de omschrijving. Je moet dan wel eerst de verkoper laten weten dat er een probleem is met de transactie.
PayPal dekt de aankoopprijs
Dat doe je door een ‘geschil te openen’ in het zogenoemde Actiecentrum van PayPal, dat te vinden is via hun website. Hiermee meld je het probleem officieel aan de verkoper en stel je PayPal alvast op de hoogte dat er iets misgaat. Dit moet je binnen 180 dagen na de aankoop hebben gedaan. De verkoper krijgt op deze manier eerst de kans om het probleem op te lossen. Gebeurt dat niet? Dan kun je binnen 20 dagen het geschil opschalen naar een claim. PayPal dekt dan de volledige aankoopprijs. Fijn, hè? Zo kun je pas zorgeloos online winkelen!